tisdag 15 maj 2012

Som taget ur instruktionsboken

Idag ville jag se vilka förmågor eleverna i årskurs åtta kunde visa med metoden att baka med jäst. Vi repeterade självklart orden som har med metoden att göra, fingervarmt, degvätska, knåda, smidig deg, glutentrådar, jästsvampar och jäsa. De kom ihåg de mesta från förra gången de arbetade med metoden i årskurs sju. Det här med fingervarmt var lite klurigt men efter värma, kyla, värma och kyla så fick de flesta grepp om det. Degtekniken satt dock i ryggmärgen så när det var dags för att knåda degen smidig för att glutentrådarna skulle bildas och bli elastiska blev det alldeles lysande vilket resulterade i väldigt fina bullar. De fick välja mellan kanelbullar, vaniljbullar eller sockerkringlor. Här tog jag lite bilder under arbetets gång på Jackys blivande kanelbullar.

En välknådad deg som jäst en gång och sen kavlats ut till en rektangel.

Här breddes fyllningen på, en blandning av margarin, socker och kanel.

Degen rullades ihop och delades sedan i 12 lika stora bitar.

Här har de jäst igen och penslas med ägg för att sedan strös med pärlsocker och sättas in i ugnen.

Här ser ni resultatet. Tur att det är eleverna som äter upp det som tillverkas här och inte jag. Då hade jag nog inte kommit ut genom dörren om jag skulle smaka på allt gott de gör. Men man blir bra sugen när det doftar nybakade bullar.
Alexander i 8b var den enda eleven som valde att göra sockerkringlor och här ser ni hans fina resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar