Nu har eleverna i årskurs åtta avslutat området mat och hälsa för denna terminen och det avslutades och sammanfattades med en tankekarta som klassen skapade tillsammans.
När tankekartan var färdig frågade jag eleverna, om de fått skriva en tankekarta själva om de trodde att deras tankekarta skulle sett ut så här. De trodde inte att det hade stått lika mycket på deras egen.
Det är ju tur då att man kan hjälpa varandra att få fram så mycket bra saker. Vi borde verkligen använda oss av elevernas samlade krafter, kunskaper och förmågor oftare. Ibland kanske man lätt som lärare säger till eleverna att sitta tysta och jobba istället för att diskutera sig fram till saker och ting. Om de får hjälpas åt kommer de mycket längre i sina tankegångar men det blir kanske lite klurigare att bedöma vem som gjort/sagt vad eller är det inte så man som lärare ibland brukar tänka...?? Eller att de kanske stör resten av klassen...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar