tisdag 31 januari 2012

Tallriksmodellen i 8b

Idag har jag valt att skriva ett inlägg med anteckningar från lektionen som 8b hade kring tallriksmodellen. Tallriksmodellen kan man använda för att lägga upp maten på tallriken för att få en jämn fördelning mellan de olika näringsämnena. Våra sex näringsämne är kolhydrater, proteiner, fett, mineralämne, vitaminer och vatten där de tre första (kolhydrater, fett och proteiner) ger oss energi. Tallriksmodellen är även en bra modell att utgå ifrån när man planerar måltider. Det är en modell som utgår från fördelningen och inte mängden så modellen kan användas oavsett hur mycket man äter.

Först och främst har jag infogat en bild av whiteboardtavlan där jag skrev under tiden vi diskuterade oss fram till det som står.


Vi utgick från hur fördelningen mellan de olika delarna i tallriksmodellen borde se ut om man ska äta en balanserad kost. På bilden till vänster ser ni att en "normalförbrukare" borde fördela maten enligt ett uppochner vänt Y. I den lilla delen där nere finns kött, fisk, ägg, bönor eller linser som innehåller mycket protein och mineralämne. I den ena av de lika stora delarna har vi pasta, ris, potatis, couscous eller bulger som ger oss kolhydrater och energi. I den sista delen ingår rotfrukter, grönsaker, frukt och bär som ger mycket vitaminer, mineraler och fibrer men lite energi.

En aktiv person (tallriksmodellen till höger där uppe) behöver mer energi och behöver därför öka delen med pasta, ris, potatis, couscous och bulgur till halva tallriken. Detta för att denna del innehåller mycket kolhydrater som är ett av våra energigivande näringsämne som alltså ger oss energi. Samtidigt som delen med pasta ökas minskas delen med grönsaker och rotfrukter eftersom att den delen innehåller mindre energi.

En stillasittade person (tallriksmodellen till höger där nere, det står "dator person" på tavlan) behöver inte lika mycket energi och behöver därför minska intaget av det som ger oss mycket energi, delen med pasta, ris och potatis. Så till en stillasittande person ska halva tallriken vara grönsaker som innehåller lite energi. "Köttdelen" är lika stor på alla tre tallrikar.


När eleverna sedan jobbade praktiskt i köket fick de i uppgift att servera en tallrik till en aktiv person och en tallrik till en person som är stillasittande. På bilden ovan ser ni Heidi och Lottis tallrikar, till vänster en tallrik till en aktiv person med halva tallriken pasta och lite mindre grönsaker och rotfrukter. Till höger ser ni en tallrik till en stillasittande person som har halva tallriken med grönsaker, rotfukter och frukt men mindre del pasta. Delen med köttfärssås är lika stor på båda tallrikarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar